close
تبلیغات در اینترنت
فضایل حضرت علی (ع) در کتاب صحیح بخاری

وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي

امام رضا (ع) فرمودند:

ولایت علی بن ابیطالب (ع) دژ محکم من است، پس هر کس داخل قلعه من گردد، از آتش دوزخم محفوظ خواهد بود
  • slidebg1
  • slidebg1
  • slide3

فضایل حضرت علی (ع) در کتاب صحیح بخاری

فضایل حضرت علی (ع) در کتاب صحیح بخاری

کتاب صحیح بخاری معتبرترین کتاب اهل سنت پس از قرآن کریم است که به جمع آوری روایات در ابواب مختلف پرداخته است. يكى از بخشهاى «صحيح بخارى»، بخش مربوط به فضائل صحابه است. بخارى در اين بخش رواياتى را كه درباره‏ ى صحابه رسيده، جمع ‏آورى كرده‏ است. از جمله‏ كسانى كه او در اين بخش به ذكر فضايل‌شان پرداخته است حضرت على (ع) امام حسن و امام حسين (عليهما السلام) و حضرت زهرا(س) می باشد).

آنچه در این مطلب، تقدیم شما می گردد، تنها گزیده ای از فضایل امیرالمؤمنین(ع) است كه سه روايت به روشنى بر فضل و مقام والاى آن حضرت نزد خداو پيامبرش دلالت دارد.

  1. دشمنی با علی، دشمنی با خدا
    ابوذر می گوید آیه 22 سوره حج، « هَٰذَانِ خَصْمَانِ اخْتَصَمُوا فِي رَبِّهِمْ »« اینها دو دشمن بودند که در راه خدا با هم عداوت و دشمنی می نمودند. »، درباره ی  سه نفر مؤمن خالص و سه نفر کافر ازگروه قریش نازل گردید که این شش تن در جبهه مقابل با هم مبارزه می کردند: علی، حمزه و عبیدة بن حارث در جبهه توحید، شیبه، عتبه و ولید در جبهه شرک و بت پرستی.
    بارقیس از امیرمؤمنان نقل می کند که آیه ی  فوق درباره ی ما نازل گردیده است. [ صحیح بخاری, ج5,باب قتل ابی جهل و ج6 ]
     
  2. حضرت علی (ع)، آشنا ترین مردم به قضاوت
    بخاری در صحیح خود از ابن عباس نقل می کند که عمربن خطاب می گفت: « آشناترین ما به قضاوت علی بن ابی طالب است. »
     این جمله که درباره ی حضرت علی(ع) از خلیفه ی دوم نقل گردیده و این مقام که مورد اعتراف خلیفه قرار گرفته است از خود او نیست بلکه مطلبی است که رسول خدا (ص) بارها آن را گوشزد فرموده و با این عبارت ها حضرت علی (ع) را گاهی آشناترین اصحاب و زمانی آشناترین تمام امت به علم قضاوت معرفی کرده است.نکته دوم این که روشن است که مسئله قضاوت علاوه بر تقوا و پرهیزکاری بیشتر، اطلاعات وسیعی نیاز دارد که بدون آشنایی با آن علوم قضاوت صحیح امکان پذیر نیست.[ صحیح بخاری, ج6 ]
     
  3. علی دوستدار خدا و پیامبر ، و ایشان دوستدار علی (ع)

    سهل بن سعد می گوید:« رسول خدا (ص) در جنگ خیبر فرمود: فردا پرچم را به دست کسی خواهم داد که فتح و پیروزی با دست وی نصیب ما می گردد، او خدا و رسولش را دوست می دارد، خدا و رسولش هم او را دوست می دارند. سهل می گوید آن شب لشگریان را خواب نبرد زیرا هر یک انتظار داشت که پرچم به دست او داده شود. رسول خدا (ص) فرمود: علی کجاست، گفتند: چشمش درد می کند، رسول خدا از آب دهانش به چشم او زد و بر وی دعا نمود چشم علی در اثر آب دهان و دعای پیغمبر بهبود یافت، گویی که سابقة مرض نداشته است. آنگاه رسول خدا پرچم را به دست او داد. علی عرض کرد یا رسول الله با آنان بجنگم تا (در ایمان و عمل) مثل ما گردند؟

    پیامبر فرمود: به سوی آنان حرکت کن و به اسلام دعوتشان بنما و برنامه های ما را بر آنها روشن کن، زیرا به خدا سوگند اگر خداوند تنها یک نفر را به وسیله تو هدایت کند برایت بهتر است از شتران سرخ موی. » [ صحیح بخاری, ج4 ]

     
  4. نماز امیرمومنان حضرت علی (ع)
    مطرف بن عبدالله می گوید؛ عمران بن حصین در بصره در پشت سر امیر المؤمنین نماز خواند، آنگاه به من گفت:« مطرف! این مرد نمازی را به یاد ما آورد که با پیامبر اکرم می خواندیم، زیرا رسول خدا هم در هر رکوع و سجده و نشست و برخاست تکبیر می گفت. » [ صحیح بخاری, ج1 ]
     
  5. حضرت علی نسبت به پیامبر به منزله ی هارون نسبت به موسی
    مصعب بن سعد از پدرش نقل می کند که، رسول خدا (ص) می خواست به جنگ تبوک حرکت کند، امیرمؤمنان را در مدینه جانشین خود قرار داد، علی (ع) عرض کرد: « یا رسول الله مرا در میان زنان و کودکان می گذاری » (و از شرکت نمودن در جنگ محرومم می سازی). رسول خدا فرمود:« آیا راضی نیستی که تو نسبت به من به منزلة هارون باشی نسبت به موسی جز اینکه تو پیغمبر نیستی، زیرا پس از من پیامبری وجود ندارد. »
    [ صحیح بخاری, ج4 ]

     در این حدیث که مورد اتفاق بین شیعه و سنی است و حتی معاویه سرسخت ترین دشمن امیرمؤمنان نیز نتوانست آن را انکار کند. رسول خدا خلافت و جانشینی حضرت علی را با تشبیه کردن آن حضرت به هارون تثبیت کرده و تنها موضوع نبوت را استثنا نموده است. زیرا این تشبیه تمام مقام ها و مراتب را که هارون دارا بود و ذیلاً اشاره می گردد به امیرمؤمنان(ع) اثبات می نماید:

    • مقام وزارت: زیرا در قرآن مجید می خوانیم که حضرت موسی این مقام را از پروردگارش برای هارون درخواست نمود: « وَاجْعَلْ لِي وَزِيرًا مِنْ أَهْلِي هَارُونَ أَخِي » [ طه, آیه 29,30 ]
    • مقام اخوت و برادری : زیرا هارون برادر حضرت موسی بود: « هارون أخی »و علی نیز به منزلة هارون بود نسبت به رسول خدا(ع).
    • مقام خلافت: زیرا حضرت موسی هارون را به هنگامی که به مقام پروردگار می رفت خلیفه و جانشین خود ساخت: « وَقَالَ مُوسَى لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي » [ اعراف, آیه 142 ] و هارون در میان بنی اسرائیل قائم مقام و جانشین حضرت موسی گردید و حضرت موسی اطاعت هارون را بر بنی اسرائیل واجب گردانید و بدو نیز توصیه نمود که دعوت او را ابلاغ نموده، رسالتش را گسترش دهد.
    • مقام وصایت: به طوری که گفتیم، هنگامی که حضرت موسی زنده و غایب بود هارون خلافت و جانشینی او را به عهده داشت و اگر بعد از حضرت موسی زنده بود به طور قطع و به طریق اولی مقام وصایت و جانشینی او را نیز به عهده می گرفت و وصی او می گردید ولی هارون قبل از موسی(ع) وفات پیدا کرد.

    توجّه : عده ای از نویسندگان اهل سنت تصور کرده اند که رسول خدا(ص) جمله « أنت منی بمنزلة هارون من موسی... » را تنها یک بار و در موقع حرکت به جنگ تبوک فرموده است لذا در مقام تأویل و توجیه برآمده و مقام خلافت را به زمان مخصوص منحصر دانسته اند. در صورتی که طبق مدارک و دلایل فراوانی که در دست است رسول اکرم این جمله را در طول زندگی خود، نه یک بار بلکه در شش مورد درباره ی امیرمؤمنان(ع) بیان فرموده است و « حدیث منزلت » منحصر به جنگ تبوک نیست.
     
  6. ابوتراب، لقب اهدایی پیامبر اکرم

    ابوحازم می گوید: مردی نزد سهل بن سعد آمد و گفت: فلان شخص (امیر مدینه) نزد منبر پیامبر به علی بد می گوید. سهل گفت: چه می گوید؟ گفت: از او به ابوتراب یاد می کند، ابو حازم می گوید سهل خندید و گفت: به خدا سوگند این نام و کنیه را به علی نداد مگر خود رسول خدا و علی این نام را بیش از نام های دیگرش دوست می داشت.[ صحیح بخاری, ج4 ]

    به طوری که در متن این حدیث آمده، لقب ابوتراب یکی از افتخارات امیرمؤمنان می باشد و بیش از تمام القاب و نام های دیگر مورد علاقة آن حضرت بوده است و چون این افتخار برای دشمنان قابل انکار نبود، دست تحریف به آن برده و از حقیقتش منحرف ساخته اند.

 

 

نظرات
ارسال نظر